Co warto zobaczyć w Wielkopolsce? Opalenica
W 1928 r. w Opalenicy skrzyżowały się losy Wacława Sawickiego i Władysława Zaleskiego. Dzięki ich przedsiębiorczości i determinacji uruchomiono pierwszą w Polsce fabrykę motocykli.
Fabryka w … garbarni
Inżynier Zaleski miał za sobą 20-letnią praktykę w przemyśle maszynowym i motoryzacyjnym w Stanach Zjednoczonych. Sawicki był miejscowym biznesmenem, który właśnie zamknął parową garbarnię. To wystarczyło, aby podjąć próbę konstrukcji polskiego motocykla. Prace rozpoczęły się w styczniu 1929 r. W ciągu roku powstało pierwszych pięć maszyn.
A to ciekawe!
Na park maszynowy nowej fabryki składały się: frezarka, rewolwerówka, szlifierka, wiertarka, piła poprzeczna, tokarka, piec gazowy do hartowania stali, piecyk i tygiel do topienia aluminium i brązu oraz mała kuźnia
Pomimo tak szczupłego wg dzisiejszych standardów parku maszynowego, moc produkcyjna fabryki wynosiła 30 motocykli miesięcznie. Silnik o pojemności 500 cm, 3-biegowa skrzynia biegów i maksymalna prędkość 75 km/h. Z takim potencjałem fabrykanci zwrócili się do Ministerstwa Spraw Wojskowych z propozycją stałej dostawy motocykli dla wojska.
Dobry marketing to podstwa
W 1929 r. w czasie Powszechnej Wystawy Krajowej motocykl „Lech” wyróżniono Wielkim Medalem Srebrnym.
„Lech” świetnie się też prezentował w czasie polskich rajdów motocyklowych, gdzie zajmował miejsca w ścisłej czołówce.
Producenci dbali o dobry marketing. W prospekcie reklamowym z 1929 r. przekonywano potencjalnych klientów, że motocykl „Lech” jest przystosowany nawet do najcięższych dróg, że na składzie są dostępne wszelkie części zapasowe, że wymiana starego modelu na nowszy będzie się odbywała za niewielką dopłatą oraz że każdy klient odbędzie gratisowy kurs jazdy (!)
Pogrzebane nadzieje
Pomimo tych zabiegów, nie udało się uzyskać kontraktu na dostawę motocykli dla wojska. Nie powiodła się też próba przekształcenia fabryki w spółkę akcyjną. Do tego światowy kryzys ekonomiczny oraz niskie cła na zagraniczne pojazdy doprowadziły do ostatecznego zamknięcia fabryki. Nikt nie potrafi oszacować ile motocykli opuściło fabrykę, do tej pory nie udało się też trafić na żaden egzemplarz „Lecha” w prywatnych kolekcjach.
O historii Lecha przypomniało Stowarzyszenie Lech 1929 Opalenica – Klub Motocyklowy, z inicjatywy którego powstał na rynku pomnik model legendarnego polskiego motocykla.
Czy chcecie zobaczyć jak wyglądał ów legendarny Lech? Wybierzcie się razem z nami do Opalenicy!
Jeśli poszukujecie innych pomysłów na wycieczki w ciekawe miejsca w Wielkopolsce albo interesują Was wielkopolskie atrakcje, poszukajcie inspiracji w oddzielnych artykułach.
0 Komentarze